מה מגיע לכם במקרה של ביטול טיסה או חבילת נופש ומה ההבדל בין ביטול עסקת רכישה אונליין בארץ או מאתרים בחו"ל? התשובות בפנים
בין אם הזמנתם לעצמכם חופשה בקיץ, רכשתם אונליין פריטי אופנה או גאדג'טים, ברור שמשבר הקורונה יצר מציאות חדשה בעולם. ענף התיירות וענף התעופה היו מהראשונים להיפגע וברור שטיול לחו"ל או חופשה במלון יצטרכו להידחות למועד בלתי ידוע. גם רכישות שונות באמצעות הרשת מתעכבות בשל מפעלים סגורים ושירותים איטיים יותר עקב היעדר כוח אדם. מה קורה אם מזמינים מוצר ברשת והוא אינו מגיע? כיצד מקבלים בחזרה את הכסף על חבילת נופש שרכשתם?
ראשית, כשמדובר בחברות תעופה, חשוב לדעת שלא בכל המקרים תקבלו החזר מלא על ההוצאה ולעתים תוכלו לבחור בין חלופות. חוק התעופה הישראלי קובע: אם חברת התעופה ביטלה טיסה עליה להשיב לכם את כספכם בתוך 21 ימים.
לכן, במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה בעקבות נגיף הקורונה, אתם לא תקבלו פיצוי משום שמדובר בכוח עליון, אולם כן תקבלו בחזרה את הכסף ששילמתם על רכישת הכרטיס. ישנן חברות שמציעות כרטיסים לטיסה חלופית.
על פי החוק, אתם רשאים לבטל טיסה, טיול מאורגן או חבילת נופש, 14 ימים מביצועה (או מיום קבלת טופס גילוי נאות, לפי המאוחר מביניהם), ובתנאי שהביטול לא ייעשה בתוך 7 ימי עסקים, לפני שאתם ממריאים. החוק לא מכסה כל עסקה אינטרנטית או כזאת שהוזמנה באמצעות משרד נסיעות ועליכם לברר את תנאי הביטול והשינוי עם הגוף ממנו הזמנתם את השירות. אם רכשתם פוליסת ביטוח ביטול נסיעות פנו לחברת הביטוח.
כאן מדובר במצב מסובך יותר. מוצרים רבים "נתקעו" בשל סגירת מפעלים והגבלות תנועה מחמירות ברחבי העולם. למרות זאת, החוק אינו מבחין בין מקרים שנגרמו בשל משבר הקורונה לבין מקרים בימים כתיקונם. המועצה הישראלית לצרכנות אומרת בפירוש כי "אם החבילה לא הגיעה והתשלום לא נפרע ניתן לבטל אותו דרך חברת האשראי או PAYPAL . חשוב לדעת שבמקרה של כשל תמורה חוק כרטיסי חיוב מאפשר לבטל חיוב שטרם נפרע".
החוק הישראלי להגנת הצרכן בעסקת מכר מרחוק מאפשר לכם לבטל את העסקה בתנאים מסוימים. סעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן מאפשר ביטול עסקה באופן חד-צדדי מיום עשיית העסקה ועד 14 יום מיום קבלת המוצר (או מיום קבלת טופס גילוי – לפי המאוחר מביניהם). אם הזמנתם בארץ פריט מסוים, נניח רהיט, באופן טלפוני או לאחר שראיתם אותו בקטלוג או באתר, אך התברר שהמוצר אינו מתאים מבחינת המידות – ניתן לבטל את העסקה. במקרה של ביטול עסקה בגלל פגם, אסור למוכר לגבות דמי ביטול ודמי המשלוח חלים עליו.
לסיכום, בימי הקורונה המציאות משתנה באופן תדיר ולעתים מה שנכון לשבוע אחד אינו נכון לשבוע שאחריו. לכן, בין אם אתם מזמינים חופשה, רוכשים פריט או מבצעים עסקה אונליין, חשוב מאוד לברר מראש מהם תנאי העסקה, האם ומתי ניתן לבטלה ומה מגיע לכם במקרה שכזה.