העתיד כבר כאן: טעינת רכבים חשמליים בלי לחבר כבלים – מגמה שתופסת תאוצה גם בישראל
המעבר לרכבים חשמליים הוא כבר עובדה קיימת, אבל אחד האתגרים המרכזיים שנותרו הוא נושא טעינת הסוללה. כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית טעינה אלחוטית לרכב – פתרון נוח, יעיל ועתידני, שכבר מיושם בכמה מוקדים בעולם. השאלה המתבקשת: מתי זה יהפוך לסטנדרט גם בישראל?
מערכת טעינה אלחוטית פועלת בטכנולוגיית השראה מגנטית – בדומה לטעינה האלחוטית בטלפונים ניידים. סליל משדר מותקן על פני הקרקע (למשל, בכביש או בחניון), והוא יוצר שדה מגנטי שמייצר חשמל בסליל הקולט ברכב. האנרגיה הזו נטענת ישירות לסוללת הרכב, ללא צורך בחיבור פיזי.
חברות בינלאומיות כמו Electreon הישראלית, WiTricity האמריקאית ו־Siemens הגרמנית כבר מקדמות את התחום. ניסויים בשוודיה, גרמניה, נורבגיה וקליפורניה מראים שכביש חכם עם טעינה דינמית – כלומר, טעינה תוך כדי נסיעה – יכול להפחית את תלות הנהגים בעמדות טעינה ולצמצם את גודל הסוללה ברכב.
בישראל, חברת Electreon מקדמת פיילוטים בכבישים עירוניים, כולל קו אוטובוסים חשמליים בתל אביב שבו מותקנים סלילים מתחת לאספלט. המטרה: לאפשר לכלי הרכב להיטען בזמן שהם נמצאים בתנועה, מבלי לעצור להטענה. הפרויקט עדיין בשלבי ניסוי, אך ממצב את ישראל כאחת המדינות הראשונות שמאמצות את הטכנולוגיה.
לטעינה האלחוטית יש יתרונות מובהקים: היא נוחה, חוסכת מקום בערים, מפחיתה את הצורך בתשתיות גלויות (כמו עמודי טעינה) ומתאימה במיוחד לרכבים ציבוריים שצריכים להיות בתנועה רוב שעות היום. עם זאת, יש גם אתגרים – העלות הראשונית גבוהה, יעילות ההעברה עדיין נמוכה לעומת טעינה בכבל, והטכנולוגיה דורשת התאמה גם בתשתיות וגם ברכבים עצמם.
בעתיד, ניתן לדמיין עולם שבו חניונים, רמזורים ונתיבים מסוימים יכללו מערכות טעינה אלחוטיות מובנות – וישמשו כל רכב שתואם את הטכנולוגיה. יצרני רכב כמו BMW, Hyundai ו־Toyota כבר משתפים פעולה עם חברות טעינה כדי להתקדם לעבר היום שבו לא נצטרך עוד "לתדלק" – רק לעצור לרגע.

